Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB

Frågor & Svar

Uppdaterad

Fråga: Mitt vatten är grönt? 

Svar: Kund får kontakta företaget som levererar el/fjärrvärme.  

 

Fråga: Jag har fått ett brev ifrån Forcit Consulting vad är detta? 

Svar: Forcit Consulting är ett företag vi anlitar när vi har olika arbeten som kan påverka fastigheterna under arbetets gång. De gör en bedömning av fastighetens status/kondition innan arbetet påbörjas. Detta görs för att se om det uppkommit några skador på fastigheten till följd av arbetet som har utförts i området. 

 

Fråga: Vi ska skapa en samfällighetsförening, vem ska vi prata med? 

Svar: Anslutningsgruppen kan svara på dessa frågor. För bästa hjälp ska kunden skicka in en intresseanmälan samt alla sina frågor och vilket område det gäller. 

Kundservice@NSVA.se 

 

Fråga: Jag vill ansluta mig till kommunalt vatten, hur ser planerna ut för mitt område, vad kostar det? 

Svar: Kund ska skicka in en VA-anmälan via vår hemsida. KS skickar sedan vidare detta till LoP via Lime. Eller maila in anslutningsfrågor de har till KS som sedan vidarebefordrar detta till LoP.  

 

Fråga: Min brunn håller på att sina och jag behöver fylla på nytt vatten, kan ni skicka en bil till mig? 

Svar: Nej, kund får kontakta spolfirma för påfyllning.  

 

Fråga: Jag har fått ett föreläggande på min brunn. 

Svar: Dessa frågor ska kommunen svara på och då är det miljöförvaltningen de ska kontakta. Gäller detta Bjuv och Svalöv ska de vända sig till Söderåsens miljöförbund. 

 

Fråga: Mitt brunnslock inne på min tomt är trasigt, kan ni byta den? 

Svar: Nej, det är fastighetsägarens ansvar att byta ut trasiga lock inne på tomten. De kan kolla med en VVS-butik eller andra butiker som säljer brunnslock. 

 

Fråga: Nyuppsättning utav mätare? 

Svar: Denna fråga ska ner till Mätarservice.  

 

Fråga: Jag vill ha ritningar över min fastighet och ledningar ute i gatan. 

Svar: Gå in på vår hemsida och beställ VA-ritningar via formulär. 

 

Fråga: En röd lampa lyser från min kontrollpanel (LTA/LPS) 

Svar: Denna fråga ska till avloppsavdelning, fråga vilken kommun det gäller samt kolla igenom Excell-fil så att kunden är inlagd där.  Kontakta sedan respektive ansvarig för kommun. Skicka ett mejl med kundens uppgifter.  

 

Fråga: Frågor om enskilt avlopp 

Svar: Detta ska till respektive kommun eller Söderåsens miljöförbund ( Bjuv/Svalöv) 

 

Fråga: Mitt vatten är brunt, vad beror detta på? 

Svar: Vid va-arbeten kan adresser runt omkring uppleva missfärgat vatten (brunt) Kund ska inledningsvis öppna alla kranar på högt tryck i ca 30 minuter för att spola rent ledningarna. Skulle detta inte fungera återkom till KS som lägger ett ärende till ansvarig arbetsledare i berörd kommun.  

 

Fråga: Provtryckning och flödeskontroll av brandpost på företagarnas område? 

Svar: Denna fråga ska till Rörnät. Be kund maila in sina frågor till KS för att sedan vidarebefordra till berörd person.  


Fråga: Öppna/stänga servisventil i gatan? 

Svar: Ärende till Mätarservice för alla kommuner utom Båstad (Andreas Kjellqvist) &  Örkelljunga/Perstorp (Siamak Emami) lägg ärende i lime och skicka till berörd avdelning.  

 

Fråga: Om jag behöver stänga av vatten ute i gatan, vad kostar det? 

Svar: Det kostar inget att få vattnet avstängt i gatan. 

 

Fråga: Jag ska lämna min mätarställning men det går inte för att den är för stor/liten jämfört med förra avläsningen? 

Svar: Systemet varnar vid ojämn förbrukning därför bör kund kontakta kundservice via telefon för att få hjälp med att registrera avläsningen.  

 

Fråga: Jag har vatten/kondens i mätaren efter att ni har bytt den? 

Svar: Det är inte ovanligt att det kommer kondens/vatten i mätaren efter ett mätarbyte, det försvinner efter ett tag.  

 

Fråga: Jag råkade bryta plomberingen på mätaren, vad gör jag nu? 

Svar. Detta ärende ska till mätarservice antingen via tel under telefontider eller via Lime. 

 

Fråga: Det läcker innan/efter mätaren, är det ni som ska titta på detta eller vems ansvar är det? 

Svar: Om det är INNAN mätaren ska ni kontakta VVs:are, Denna VVs:are ska kontakta NSVA och det gäller endast om läckaget är innan mätaren. Är det efter mätaren så är det en vvs:are som kan utföra jobbet utan att vi behöver kontaktas. 

 

Fråga: Jag har fått tid för mätarbyte, men behöver omboka/avboka tiden? 

Svar: Om kunden ska avboka sin tid så kan samtalet kopplas till mätarservice (8-12), eller läggas som en limeärende till mätarservice. Du behöver ta kundens uppgifter, Namn, anläggningsadress, telefonnummer, e-postadress. Tänk på att kunden måste göra ändringar senast kl 12 dagen innan, annars blir de debiterade för ett förgävesbesök.  

Fråga: Jag vill veta exakt tid när Mätarteknikern kommer, kan dom ringa mig innan? 

Svar: Koppla ner till Mätarservice under telefon tiden annars lägg ärende i Lime med kunds uppgifter och förfrågan om kunds önskemål att bli kontaktad innan vi kommer.  


Fråga: Jag ser på min faktura att ni ska ha betalt för ett förgävesbesök, varför ska jag betala detta? 

Svar: Att du har blivit debiterad för ett förgävesbesök beror på följande orsaker: 

  • Ingen var hemma när vår tekniker var där  

  • Er installation var inte i sådant skick att vår tekniker kunde byta mätaren 

  • Ventilerna var inte i sådant skick att teknikerna kunde byta mätaren 

  • Personen som var hemma var under 18 år.  

 

Fråga: Jag ska fylla i en VA-anmälan, hur gör jag det? 

Kunden fyller i ett formulär på vår hemsida.  

Fastighet som avses-ägaruppgifter- kontakt/kontrollperson- vad för typ av VA-anmälan det är. 

Kan kunden inte dimensioner på ledningarna behövs inte detta fyllas i, anges med 0. 

Kunden ska bifoga en ritning hur de ska utföra arbetet.  

 

Fråga: Jag har problem med råttor i ledningarna? 

Svar: Skapa ett limeärende med alla uppgifter till kund, namn, adress, telefonnummer, e-post. Skicka ett meddelande till ”ej limeanvändare” välj Lennart Olsson.  

 

Fråga: Dagvattendammen behöver städas och rensas upp, vem har hand om detta? 

Svar: Skapa ett limeärende med alla uppgifter till kund, namn, adress, telefonnummer, e-post. Skicka ett meddelande till ”ej limeanvändare” välj att skicka det till Lennart Olsson.  

 

Fråga: Det saknas en livboj vid en dagvattendamm? 

Svar: Skapa ett limeärende med alla uppgifter till kund, namn, adress, telefonnummer, e-post. Skicka ett meddelande till ”ej limeanvändare” välj Lennart Olsson.  

 

Fråga: Jag har inte betalt mina räkningar och fått vattnet avstängt, vad kostar det att få igång vattnet igen?  

Svar: Det är den gällande VA-taxan som gäller för resp. kommun, be FS om råd om du är osäker på svaret.  

 

Fråga: Gallerbrunnen utanför mitt hus är full av skräp, kan ni komma och rensa den? 

Svar: Nej, det är respektive kommun som ansvarar för skötsel/renhållning av gallerbrunnar. Be kund vända sig till kommunen. 

 

Fråga: Jag vill betala autogiro, hur gör jag? 

Svar: Det allra lättaste är att kund går in via deras internetbank och upprättar ett AG där.  Om kunden önskar så kan vi skicka hem en blankett för autogiro, ta kundens uppgifter och packa ner blankett och svarspost-brev (om det inte finns tryckta brev för autogiro, då räcker det med den i kuvertet). 

 

Fråga: Jag har flyttat och hur gör jag för att lämna uppgifter och vilka uppgifter behöver ni? 

Svar: Kund ska fylla i en elektronisk ägarbytesblankett inne på vår hemsida, finns på startsidan.  Blanketten ska vara fullständigt ifylld för att KS ska kunna färdigställa ärendet. Kunder i Båstad kommun har inga mätare och behöver därför inte fylla i flyttavläsning på mätaren i blanketten.  

Om kunden inte kan fylla i den elektroniskt skickar KS en ägarbytesblankett till angiven adress från kund. Blanketten kan KS hitta på hemsidan, Edp, kundo. 

 

Fråga: Jag har betalt min faktura till NSR istället för till er, vad gör jag? 

Svar: Vi lägger en notering i EDP att vi pratat med kunden, flyttar fram förfallodatum i reskontra, ändrar datum som avser räntan till samma. Kunden kontaktar NSR så de kan göra upp om felbetalningen. 

 

Fråga: Jag har fått krav ifrån Visma om att jag inte betalt till er, hur gör jag nu? 

Svar: Kunden ska i första hand vända sig till Visma vill dom gärna prata med oss så ska samtalet kopplas till FS.  

 

Fråga: Jag har fått krav från Kronofogden, vad gör jag? 

Samtalet ska kopplas till FS, eller läggas som ett ärende i lime  

 

Fråga: Min granne vattnar sin gräsmatta i princip hela tiden, kan ni komma ut och göra något åt det? 

Svar: Vi gör inget åt detta såvidare det inte är vattningsförbud i tex Båstad kommun. Då lägger vi ett ärende till berörd arbetsledare som får ta beslut om agerande.   

 

Fråga: Jag behöver en karta med förbindelsepunkter? 

Svar: Koppla samtalet till Ledningskartas grupp nummer 9-15 eller be kund maila in till KS som sedan skickar ärendet vidare.  

 

Guide taggad med: FAQ
warning Created with Sketch.